Kursusreferat - Paris efteråret 1999

La situation politique et culturelle en France

Søndag:

10.25 flyafgang fra Kastrup, ankomst til Paris Charles de Gaulle kl. 12.20, hvor en lejet bus kørte os til de tre reserverede udmærkede hoteller lige i nærheden af Place d'ltalie tæt på to metrostationer.

Kl. 15.00 mødtes vi i Luxembourg Palæet, hvor lektor Jeppe Bo Christensen introducerede os til og guidede os rundt på udstillingen af Dronningens Gobeliner, der vil blive ophængt i riddersalen på Christiansborg på 60 års fødselsdag i april 2000. Eller man kunne gå rundt på egen hånd med en plan over de forskellige gobeliners mangfoldige historiske personer og begivenheder, der dog kun markerede de internationale og især for franskmænd interessante emner. Gobelinerne viste historiens gang fra vikingetiden til vor tid og endog et stykke ind i fremtiden. Maleren Bjørn Nørgaard har haft helt frie hænder, han har sat sig godt ind i historien og tilført den sin egen sprudlende fantasi i et farveorgie af røde nuancer. Han forlangte, at de franske vævere på det over tre hundrede år gamle La Manufacture des Gobelins skulle anvende 256 farver. Den anvendte autentiske væveteknik tillader kun hver enkelt væver at fremstille én kvadratmeter pr. år. Det har taget 40 mand 10 års arbejde at frembringe og resultatet er fantastisk.

Mandag:

Om formiddagen besøg i Fnac, Rue de Rennes, fransklæreres Mekka hvad angår bøger, filmmanuskripter, videoer, (dog kun et mindre udvalg i Pal-systemet) edb-programmer, CD-rom og CD'er til privatbrug og undervisning, hvis skolen da ellers har penge dertil.

Om eftermiddagen gennemgang v. lektor Karen Olsen af de to forestillinger, kursisterne havde meldt sig til : Molières Le Malade Imaginaire og Roland Petit balletten Clavigo. Den klassiske forestilling fandt sted i et morderne teater i "La Bande Rouge", hvor hovedparten af publikum var skoleelever i alderen 8 - 12, der opmærksomt og indforstået fulgte forestillingen med stor begejstring. Som et naturligt led i deres uddannelse får selv ganske små elever indblik i deres klassikere.

På le Musée d'Orsay oplevede vi den samme opdragelse. Små børnehavebørn sad på gulvet foran et kunstværk og blev oplært i at betragte et billede af en kunsthistoriker.

Balletten blev opført på det hæderkronede operahus Garnier. Det blev en stor oplevelse.

Eftermiddagen var helliget en byvandring i Montparnasse kvarteret, med Jeppe Bo Christensen som en inspirerende fortæller, især om det nye Montparnasse. Først så vi Fondation Cartiers stål- og glashus, bygget af arkitekten Jean Nouvel, hvor hovedindtrykket er gennemsigtighed ( la transparence). Dernæst gik vi på Cimetiére Montparnasse, anlagt i 1654, men udvidet i 1852. Jeppe havde fundet nogle interessante gravsteder, bl.a. Simone de Beauvoirs og Sartres. Kontrasten til det nye Montparnasse var slående. Meget af det gamle boligkvarter er revet ned og nye spændende bygninger er placeret i "hullerne".

l 70'erne byggede man det største højhus i Paris med 54 etager, Tour Montparnasse. Derefter opstod der et helt nyt kvarter omkring banegården. Man overdækkede det store sporareal ved den gamle banegård og udnyttede pladsen til at opføre et helt nyt kvarter. Cataloneren Bofill opførte i slutningen af 80'erne mange postmodernistiske huse, bygget i halvkredse, meget harmoniske, hvor materialet udelukkende bestod af beton, stål og glas. Billedhuggeren Antoine Bourdelle(1861-1929), elev af Rodin, har fået et museum i sit eget værksted, en del af byfornyelsen, men denne gang i røde mursten og uden vinduer, der står som et skår i gadebilledet.

Montparnasse er kendt for sine gamle cafeer, mødestedet for kunstnere og politikere i første halvdel af århundredet. I flæng kan nævnes la Dóme, la Rotonde, la Coupole, Café Select.

 

Tirsdag:

Formiddag: Møde med Madame Garcin i det socialistiske partis hovedkvarter. Mødet gav deltagerne mulighed for at få besvaret sprøgsmål om den socialistiske regerings politik af en hurtigttalende veloplagt og vidende medarbejder i socialistpartiet.

Om eftermiddagen var der afsat tid til individuelt besøg på Bibliothéque Nationale de France, der er flyttet fra Rue de Ricelieu med sine ca. 12 millioner bøger til det nyopførte bibliotek, Quai de Frangois Mitterand ved Bercy. l den spændende Salle Audiovisuelle kunne man afprøve de forskellige muligheder.

 

Onsdag

Dagen var afsat til et besøg i Institut du Monde Arabe, tegnet i 1987 af Jean Nouvel og 2 andre arkitekter, der har skabt en meget spændende bygning. Instituttets formål er at øge kendskabet til den arabiske verden i Frankrig og at fremme den kulturelle udveksling.

Om formiddagen gennemgik en kunsthistoriker på fortræffelig vis udstillingen "Matisse au Maroc". Bagefter kunne man gå i salle audiovisuelle for yderligere fordybelse i hans rejser til Marokko. Om eftermiddagen tog en museumsinspektør os på en meget engageret rundvisning i museet, som er en integreret del af instituttet. Museet, der er i adskillige etager, viser udviklingen fra det 7. århundrede til det 20. og giver os baggrundsviden om den arabiske verdens religiøse og kulturelle historie.

 

Torsdag

Tid til individuelle museumsbesøg og til de sidste indkøb, hvorefter bussen hentede os ved hotellet kl. 14:15 og dermed var et meget aktuelt og meget givende kursus slut.

Til toppen af dokumentet
Bestilling

RELATEREDE EMNER
Korsika vignetter af Niels Højlund

Jo fransk udgave

Pour toi Sandra

Bestilling